Hoe tevreden zijn bewoners na een Nul op de Meter-renovatie?

Doelgroep:

Expert: Niels Sijpheer

Hoe tevreden zijn bewoners na een Nul op de Meter-renovatie en wat maakt hen tevreden of ontevreden?

Bouwers die kiezen voor energiezuinig en Nul op de Meter staan voor een aantal uitdagingen. Zowel op sociaal, economisch en technisch gebied is er werk aan de winkel. Er wordt al gepionierd en daar kunnen we van leren. Daarom delen wij, TNO, RIGO, Van Beek enEnergiesprong | Platform 31, met plezier de lessen die we hebben getrokken uit de monitoring van een aantal Nul op de Meter renovaties en nieuwbouwprojecten.

We monitorden Nul op de Meter-projecten in Kerkrade, Ulft, Haarlem, Apeldoorn (Schilderskwartier) en Montferland. Hoe tevreden zijn bewoners na een Nul op de Meter-renovatie en welke aspecten spelen daarbij een rol? We beginnen met de belangrijkste lessen en tips.

Doorslaggevende aspecten

De zaken die ervoor zorgen dat bewoners tevreden of ontevreden zijn, verschillen tussen projecten. Vaak zijn er projectgebonden zaken die mis- of juist goed gaan. Maar, er zijn ook grote overeenkomsten tussen de projecten. Doorslaggevend voor het verschil tussen tevreden en ontevreden bewoners in de twee projecten waar dit goed kon worden onderzocht, zijn:

  • binnenklimaat (verse frisse lucht en geen vocht of schimmel);
  • kosten en prijs/kwaliteitverhouding (een lagere energierekening en een goede prijs/kwaliteitverhouding maken het verschil);
  • informatievoorziening (goede uitleg aan bewoners is cruciaal).

Voor tevreden bewoners zijn al deze, vaak technisch gerelateerde, aspecten van belang. Door daar in het ontwerp, de uitvoering en de nazorg rekening mee te houden, kan er veel worden gewonnen.

Download monitoringsdocument

Meer lezen wat bewoners tevreden of ontevreden maakt? Download ons monitoringsdocument ‘Tevreden bewoners’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *