Werk in uitvoering: BAM!

BAM tovert tegenwoordig drie woningen per dag om naar NOM, drie! In 2013 kostte het nog meerdere dagen om één woning te renoveren naar nul-op-de-meter. BAM heeft de laatste jaren niet stilgezeten. We spreken met Hans Kerkhof, productontwikkelaar bij BAM Wonen, over de ontwikkeling die NOM doormaakte. 

Drie woningen op een dag, dat is veel. Wat is er veranderd?

De techniek en montage van de gevels is sneller vandaag de dag en dat heeft alles te maken met productontwikkeling. Na elke productie evalueren en verbeteren we het product, dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Gevels bijvoorbeeld, compleet uitgerust met kozijnen, ramen etc., klikken we nu in met een soort rails, dat gaat super snel. Als mensen boodschappen gaan doen en ze komen terug herkennen ze ineens hun huis niet meer!

Daarbij is de engineering  op orde. Bij een project meten we elke individuele woning digitaal in en verwerken vervolgens de gegevens op een betere manier dan voorheen. Omdat we elke woning apart inmeten, komen de gevels en daken precies op maat uit de fabriek rollen. Dat scheelt een hoop ongewilde verrassingen en dus vertraging op de bouwplaats.

Is er ook iets veranderd in het proces met de bewoners?

Door alle ervaring die we hebben, inmiddels heeft BAM zo´n 500 NOM-woningen gerealiseerd, weten we nu beter hoe we moeten communiceren. We doen dat samen met de corporatie. Het is vooral belangrijk om tijdens de renovatie te blijven communiceren. We anticiperen elke dag op het huishouden waar we die dag werken. Daarvoor beginnen we elke dag met de ‘dagstart’. Tijdens de dagstart bespreken de uitvoerder en werklieden of er sprake is van speciale omstandigheden bij de die dag aan te pakken woningen. Dat kan gaan om katten die in de achterkamer moeten blijven zitten of bijvoorbeeld om mensen die bedlegerig zijn. Daarnaast evalueren we tijdens de dagstart wat er de dag ervoor is gebeurd. Zo is iedereen elke dag perfect op de hoogte van de omstandigheden van die dag. En dat komt het proces met de bewoners ten goede.

De werklieden wat vinden die er van?

We horen vaak terug dat zij het prettig vinden om aan een NOM-project te werken. Ze lopen namelijk niet tegen onvoorziene zaken aan.  De gevel- en dakmontage zijn voorspelbaar en aan het einde van de dag kunnen ze de dag gewoon afsluiten zonder stress mee naar huis te nemen. In reguliere renovaties kunnen bestaande aansluitingen afwijken van gedateerde bouwtekeningen waardoor maatwerk tot vertragingen leidt en bewoners geïrriteerd raken, dat levert natuurlijk stress op… Bij NOM-projecten loopt alles soepeler en zijn de bewoners over het algemeen heel blij. Dat geeft natuurlijk toch een andere sfeer op de werkvloer.

Betekenen al die verbeteringen dat ook de prijs omlaag is?

We willen het liefst continu productie draaien van zo’n 500 à 600 woningen per jaar; dan gaat ook de prijs omlaag. Gelukkig is er steeds meer vraag naar NOM; corporaties zien dat het de meest rendabele investering is waar bewoners ook nog eens heel blij van worden. NOM is een kans voor corporaties, ook qua proces. Bij NOM hoeven ze vrij weinig te doen, behalve inkopen en dan loslaten. Wij doen de rest, ook het onderhoud. Ik zie de toekomst zonnig in wat dat betreft.

BAM werkt met het NOM Keur, heeft dat voordelen?

Het versnelt het vergunningsproces inzake flora en fauna. Dat alleen al is een groot voordeel. Het is best een inspanning om al die nestkastjes te integreren in je product maar het proces van de renovatie gaat daardoor wel echt een stuk sneller.

Daarnaast zien wij het als een kwaliteitsgarantie, net als je BOVAG hebt voor garages. Klanten weten door het NOM Keur dat ze bij ons product kunnen rekenen op kwaliteit, gegarandeerd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *